O vitamínu C

21. ledna 2013 v 21:46 |  Vitamíny, minerály
O vitamínu C

Většina živočichů si vytváří svoji denní potřebu vitamínu C sama. Člověk tohoto není schopen a je odkázaný na jeho příjem ve stravě. Denní příjem vitamínu C z běžné potravy je dnes již nedostatečný. Většina potravin vzhledem ke způsobu pěstování, sklizni a délce skladování neobsahuje tolik vitamínu C jako v minulosti.
Stanovené denní dávky vitamínu C představují spíše množství blížící se minimu na přežití.
Optimální denní příjem v zájmu udržení dobrého zdraví je vyšší, než se všeobecně předpokládá. V době stresu a onemocnění jeho spotřeba několikanásobně stoupá. Dostupné výzkumy ukazují, že při dosáhnutí a udržení optimální vysoké hladiny v krvi nebo v tkanivech, nastává rapidní vyléčení mnohých zejména infekčních a toxických onemocnění a šokových stavů.
Často diskutovaným pojmem je tzv. doporučená denní dávka (DDD), která je podle jednotlivých zdrojů v rozpětí 40-90 mg na osobu a den. Vícekrát už zazněli oficiální požadavky na zvýšení, avšak bez odezvy.

DDD v ČR (mg/den)
Věk 0-1 / 55
věk 1-3 / 60
věk 4-6 / 70
věk 7-10 / 80
věk 11-14 / 90-100
věk 15-18 / 100
těhotenství / 110
kojení / 150
Při fyzické zátěži +10mg, kuřáci +60-100% i 200-250 mg

I přes různé pohledy panuje shoda, že tyto doporučené denní dávky jsou podstatně nižší, než je běžná spotřeba u savců. Opice konzumují 10-20x více vitamínu C a jiní savci až 80x víc než doporučují nejvyšší oficiální DDD.
Je zajímavé, že National Academy of Sciences doporučuje pro opice, které jsou fyziologicky člověku nejblíže, denně 55mg/kg a pro člověka necelý 1mg/kg.
Jestliže fyziologické požadavky lidského těla se od jiných savců neliší DDD 45mg/den zřejmě neodpovídá reálné potřebě člověka - u dospělého člověka s váhou 70 kg by to představovalo jen 0,64mg/kg, což je 8-430 násobně méně, než je běžná tvorba u jiných savců (schopných syntézy) a dokonce 11x méně než spotřebuje pomalý metabolizmus např.želvy.

Faktory, které zvyšují potřebu vitamínu C, která může být až 15g (15.000mg) denně jsou:
- stres, onemocnění, horečky, zvracení, průjmy, anorexie, alkohol, kouření, drogy, znečištěné prostředí, pesticidy, věk, spánek (přirozený vs.umělý), trauma, roční období, hmotnost, užívání hormonální antikoncepce, salicylátů a kortikoidů. V těhotenství roste jeho potřeba ze 4 až na 10g, oficiální doporučení 110 mg je tragédie. Zvýšená spotřeba platí i v dětství, protože děti narozdíl od dospělých rostou.

Je až s podivem jaký objem financí se investuje do vakcín na očkování proti chřipce. Jejíž výsledky jsou velmi rozpačité a provází je množství nežádoucích účinků.
Přitom stačí přiměřená hladina vitamínu D3 a vitamínu C.

Osvědčený způsob užívání vitamínu C je rozpustit ho společně s jedlou sodou. Takto připravený vitamín C nepřekyseluje a nedráždí žaludek, jako samotný vitamín C. Sody se dává stejné množství jako vitamínu C.
Dle zkušeností je vhodné rozpustit 1/2 kávové lžičky (4-5g) vitamínu C a 1/2 kávové lžičky jedlé sody do 1 litru vody a toto množství postupně vypít během celého dne. Tímto způsobem se udržuje hladina vitamínu C v těle v optimální výšce.
Vitamín C 100 g v práškové formě můžete zakoupit zde:

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Rosťa Rosťa | Web | 6. září 2013 v 6:14 | Reagovat

Užívali jste někdy vitamín C např. jako komplex kolostrum? Viz. http://www.kolostrum.info/

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama